Zajęcia z animacji filmowej

Już od września 2018 r. Kontynuacja cieszących się popularnością  zajęć w  Experymentarium ” Tajemnice Planu Filmowego” oraz 3 zupełnie nowe tematy zajęć, w których to odpowiemy na pytania: Jak to jest być scenografem? Czy kino jest sztuką magiczną? Co to jest lalka animacyjna?

W tajemnice animacji wprowadzi uczestników wykwalifikowany zespół MOMAKIN

1.  TAJEMNICE PLANU FILMOWEGO

Jak powstaje film animowany? Jak to się stało, że Miś Uszatek, Strażak Sam, czy lokomotywa Tom potrafią poruszać się na ekranie? Podczas warsztatu każdy z uczestników będzie mógł wcielić się w rolę reżysera, scenarzysty, operatora… Grupa stworzy filmową historię, scenografię, a na końcu zrealizuje na profesjonalnym planie filmowym króciutki film animowany (w którym zagrają sami twórcy)

Podczas zajęć dzieci dowiadują się kto występuje w filmach animowanych, czym jest animacja poklatkowa, jakie są techniki animacji, a w szczególności – na czym polega animacja wycinankowa. Rozwijają zdolności manualne, wyobraźnię, pracę w grupie, poznają podstawy animacji wycinankowej w praktyce, podstawowe narzędzia potrzebne na planie filmu animowanego.

Uczestnicy opowiadają o tym, co już wiedzą o filmach animowanych, instruktor uzupełnia ich wiedzę. Następnie podczas krótkiej burzy mózgów, zainspirowane wylosowanymi obrazkami, dzieci wymyślają miejsce akcji i jej przebieg. Omawiamy wspólnie przedstawioną przez uczestników historię, dzielimy się na grupy, każdy otrzymuje zadanie do wykonania.

Dzieci szkicują elementy scenografii i postacie na kolorowych papierach, poprawiają mazakami a następnie wycinają. Starają się dbać o odpowiednie proporcje, wzajemnie się konsultują – uczą się współpracy. Np. każdy tworzy po jednym drzewie do lasu i grupa stara się żeby były one mniej więcej tej samej wielkości itd.

Postacie mogą mieć ruchome ręce, nogi, głowę. Dzieci wycinają napisy, jeśli uznały, że będą im potrzebne.

Następnie przechodzimy do wspólnego komponowania kadru i scenografii. Decydujemy razem, które elementy przykleić, które natomiast powinny pozostać ruchome – np. chmury.

Instruktor wyjaśnia dzieciom przeznaczenie sprzętu zgromadzonego na planie i technikę animacji.
Na planie układamy bohaterów i rozpoczynamy tworzenie krótkiego filmu animowanego. Staramy się zrealizować całą wymyśloną przez dzieci historię. Po kolei uczestnicy podchodzą do planu i do komputera, zamieniają się rolami tak, by jak najwięcej osób doświadczyło różnych stron tworzenia animacji – bycia raz animatorem, raz operatorem. Razem oglądamy zrealizowany film. Postacie i elementy scenograficzne uczestnicy mogą zabrać na pamiątkę.

2. ZE SCENOGRAFIĄ ZA PAN BRAT
NOWOŚĆ- od września 2018r.

Warsztaty poświęcone są tworzeniu scenografii filmowej od  wymyślenia koncepcji,  projektu  po etap rozplanowania i wykonania scenografii z uwzględnieniem tematu, doborem odpowiednich  materiałów i przy współpracy  z grupą. Zajęcia te uczą  koncepcyjnego myślenia, planowania i zarządzania czasem, miejscem i  ograniczoną przestrzenią, kształtują zmysł  plastyczno-wizualny dzieci, uczą współpracy w grupie.

Wykonane elementy scenografii dzieci  zabierają po  zajęciach  ze sobą.

3. PLASTUSIOWY PAMIĘTNIK
NOWOŚĆ- od września 2018r.

Każdy z nas  choć raz w życiu oglądał  film o Plastusiu, jeśli nie – najwyższy czas by dołączyć do grona wielbicieli  plastelinowej animacji.

Podczas  zajęć dzieci dowiedzą się kto występuje w filmach animowanych, czym jest animacja lalkowa, jak zbudowana jest lalka animacyjna. Uczestnicy  rozwiną w trakcie zajęć  zdolności  manualne, wyobraźnię, poznają podstawy budowania lalki animacyjnej w praktyce, tworząc ulubionego bohatera  filmu  animowanego – od projektu  po wykonanie postaci  z wykorzystaniem różnorodnych materiałów np. drucianego szkieletu, plasteliny, czy przedmiotów codziennego użytku. Wykonaną postać dzieci zabierają  po zajęciach  ze sobą.

4. MAGIA KINA – ZOSTAŃ ILUZJONISTĄ
NOWOŚĆ- od września 2018r.

Czy kino jest sztuką magiczną? Jeśli  kino sztuczkami operuje na co dzień… sięgając swoich  początków… nic prostszego aby przekonać  się jak  pionierzy kina operowali  iluzją ruchu z wykorzystaniem znajomości podstaw optyki.

Animator opisuje proces tworzenia iluzji ruchu i wprowadza dzieci w tajniki optyki. Przy użyciu prostych materiałów: kartki papieru, sznurka, gumki, patyczków oraz mazaków i  kredek dzieci  tworzą zabawki optyczne: fenatiskiskop, taumatrop oraz flipbook.  Zajęcia  mają służyć  zapoznaniu dzieci  z prehistorią filmu podczas tworzenia zabawek optycznych. Wykonane zabawki dzieci  zabierają  po zajęciach  ze sobą.

 

Warsztaty dla dzieci od 4 roku życia!!!

czas trwania: 1,5 godziny
cena: 25 zł/os.
liczba uczestników: od 15 do 25 osób